-

-

Wednesday, January 22, 2014

KENYATAAN MEDIA PEMUDA SOSIALIS 3 JANUARI 2014

                                                KENYATAAN MEDIA 3 JANUARI 2014

                 PEMUDA SOSIALIS MEMBANTAH PENAHAHAN 2 AKTIVIS KAMPUNG HAKKA 


Pemuda Sosialis, Parti Sosialis Malaysia (PSM) bersama Jawatankuasa Penduduk Kg. Hakka Mantin mengecam penangkapan dan penahanan Sdr. Chong Tze Yaw (Ketua Kampung Hakka) dan Sdr. Vijayagandi (aktivis PSM) di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan hari ini.

Pemuda Sosialis membantah sekeras-kerasnya tindakan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bertindak tidak adil dalam isu melibatkan Kampung Hakka ini serta nyata penangkapan ini juga membuktikan PDRM telah melanggar prinsip asas hak asasi manusia serta mencabuli piawaian antarabangsa berhubung hak asasi.

Dari awal lagi pihak pemaju iaitu Mega 9 Housing Sdn Bhd telah mencuba pelbagai taktik untuk memaksa penduduk-penduduk Kampung Hakka ini keluar termasuk menggunakan kekerasan yang didasari oleh pihak polis. Pemaju juga bertindak semakin agresif namun tiada apa-apa tindakan diambil oleh pihak polis untuk menjaga keselamatan penduduk Kampung Hakka ini.

Sikap berdiam diri kerajaan Negeri Sembilan termasuk Menteri Besarnya yang enggan mendengar rintihan penduduk-penduduk ini juga mendedahkan wajah sebenar kerajaan Barisan Nasional yang sanggup membuang rakyat demi menjaga kepentingan kapitalis iaitu Mega 9 Housing Sdn Bhd.

Tindakan penahanan dua aktivis ini adalah petunjuk penting betapa pihak polis sanggup diperkudakan oleh pihak pemaju semata-mata untuk halalkan tindakan mereka dan menakut-nakutkan para penduduk Kampung Hakka. Penduduk kampung Hakka hilang kepercayaan terhadap pegawai-pegawai siasatan Balai Polis Mantin serta IPD Nilai.

Maka, Pemuda Sosialis menggesa Ketua Polis Negara untuk campur tangan dalam hal ini bagi memastikan tiada sesiapapun dijadikan mangsa kerakusan pemaju serta memastikan PDRM bebas daripada digunakan oleh mereka yang memiliki pengaruh dan mahu menjahanamkan penduduk Kampung Hakka ini.

Pemuda Sosialis turut menggesa rakyat untuk terus memberikan tekanan kepada IO Inspektor Tarmizi dengan hubungi beliau di talian 0179000146 untuk membebaskan dua aktivis ini dengan segera.

Hidup rakyat!

Disediakan oleh,
Edwin Michael
Setiausaha Agung Pemuda Sosialis

Parti Sosialis Malaysia

No comments:

Post a Comment