-

-

Tuesday, January 13, 2009

Salam Perjuangan dari Australia


Hi Komrad2,


Kelas ideology sudah bermula sejak semalam lagi dan banyak masa terpaksa diluangkan untuk proses pembacaan dan lebih sedozen buku rujukan telah diberikan bersama soalan-soalan untuk diperbincangkan dalam tempoh satu minggu ini.


Sementara itu, proses mobilisasi untuk protes pada hari Ahad depan juga kelihatan berjalan lancar dan komrad2 di sini jelas sangat sibuk dengan mesyuarat dan sebagainya.

Semalam, saya juga sempat menyaksikan satu protes kesatuan yang diadakan di hada

pan satu kawasan pembinaan berdekatan bangunan DSP di mana mereka menunjukkan tunjuk perasaan terhadap kekejaman syarikat John Holland Group dalam isu pekerja (Dua pekerja terbunuh semasa bekerja di kilang). Beberapa pekerja Filipina mengambil bahagian dalam protes dengan sokongan komrad dari kesatuan CFMEU ( Constuction Forestry Mining Energy Union). Apa yang menarik mengenai komrad ini ialah beliau pernah membuat protes di luar kilang yang memecat dia selama 441 hari dan akhirnya dia berjaya mendapat kerjanya balik.


Laporan lengkap mengenai isu mereka serta temuramah den gan Komrad Barry dari CFMEU yang akan saya kepilkan dalam kertas kerja nanti.


Hidup Pekerja Hidup Perjuangan


Karti

Pemuda Sosialis

No comments:

Post a Comment