-

-

Saturday, June 19, 2010

Pemuda Sosialis Membantah Pemberhentian Pinjaman PTPTN kepada Sdr Ahmad Shukri Kamarudin


psm with wording logoKenyatan Akhbar - 19 Jun 2010

Kami, Pemuda Sosialis PSM membantah keras tindakan tidak adil pihak PTPTN yang menghentikan pinjaman pendidikan kepada Sdr Ahmad Shukri, penuntut Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) atas tuduhan mengambil bahagian dalam pilihanraya kecil Hulu Selangor. Tuduhan itu kemudiannya dinafikan oleh Sdr Ahmad Shukri , yang antara lainnya menyatakan beliau menghadiri pilihanraya tersebut atas kemahuan sendiri dan tidak mewakili sebarang  badan atau parti politik tertentu.

Malah, tindakan terlampau PTPTN untuk memblok permohonan pinjaman pelajar baru KUIS untuk memaksa pihak pentadbiran KUIS mengambil tindakan terhadap Sdr Ahmad Shukri juga amat mengecewakan. Pihak PTPTN menjustifikasi tindakan mereka (baca=atas arahan kementerian pelajaran) adalah  selaras dengan perjanjian PTPTN yang antara lainnya menyatakan …. Pelajar tidak boleh terlibat atau mengambil bahagian dalam kerja-kerja politik, kesatuan atau sebarang tindakan yang bertentangan dengan kepentingan kaum pelajar atau negara.

Pemikiran kolot pihak pemerintah dan PTPTN hanya akan membantutkan perkembangan sihat pemikiran golongan pelajar di Negara ini. Kaum pelajar di Malaysia disekat oleh pihak berkuasa BN untuk melihat, membincangkan dan meluahkan pandangan mereka terhadap isu-isu yang berlaku di sekeliling mereka. Sekatan untuk pelajar berdikari dan berfikir sendiri bagaikan menggali kubur masa depan pembangunan negara . PTPTN harus ingat bahawa jangka hayat mereka dilanjutkan dengan riba yang dibayar oleh anak muda kita.

Pemuda Sosialis berpendirian pendidikan negara kita sedang diniagakan oleh segelintir golongan kaya dan pemberian pinjaman monopoli sebegini adalah untuk mengikat anak muda kita menjadi hamba hutang dan juga untuk mengawal mereka daripada memberi pandangan yang bertentangan dengan kepentingan golongan kaya  dan berkuasa.

Jesteru, Pemuda Sosialis mahu :

1.       PTPTN harus manarik balik sekatan pinjaman terhadap Sdr Ahmad Shukri
2.       Pihak berkuasa harus menghormati hak pelajar untuk melihat isu, membincangkan masalah dan meluahkan pandangan mereka
3.       Jangan Niagakan Pendidikan. Kerajaan harus membawa dan melaksanakan satu sistem pendidikan percuma sehingga ke tahap universiti. Hapuskan PTPTN

Pendidikan Percuma Untuk Semua

Oleh

Karti
Pemuda Sosialis PSM
email : sboyzss@gmail.com
Tel : 0194625924

1 comment: