-

-

Wednesday, February 27, 2008

Dr Kumar Memberi Ucapan Berdasarkan Pendekatan Kelas



Update Bilik Gerakan PKR Sungai Siput - 26 dan pagi 27– 02-08

Pada malam 26hb Februari 2008, Dr Kumar dijemput hadir untuk memberi ucapan di Sg Buloh anjuran Democratic Action Party (DAP). Selain ucapan calon DAP untuk DUN Jalong, Saudari Leong Mee Meng, turut hadir dan berucap ialah calon DAP Ipoh Timur, Saudara Lim Kit Siang dan calon DAP Ipoh Barat, Saudara Kulasegaran. Dianggarkan lebih 2000 penyokong dari parti-parti pembangkang menghadiri ceramah ini.

Ketika sebahagian daripada kem kami tiba untuk memasang LCD projector, didapati beberapa ucapan sudah habis. Antaranya daripada bekas ketua MIC tempatan, Loga yang antara lainnya membongkarkan isu penyelewengan tanah di Sg Buloh Adalah diketahui umum bahawa Loga dikatakan terlibat dalam isu ini ketika beliau masih dalam MIC.

Ucapan Saudari Leong menyusul kemudiannya. Antara lainnya, beliau menyentuh isu kenaikan harga barang dan penyelewengan oleh pihak pemerintah. Tiba-tiba, suara jerit dan sorokan rakyat kedengaran. Kelihatan deretan bendera PKR tiba dibawa oleh kumpulan pemuda penyokong dan diikuti kedatangan calon kita, Dr Kumar serta rombongan dari kem kita seramai lebih kurang 30 orang.

Dalam ucapan beliau, Dr Kumar menyentuh kekorupan Barisan Nasioanal serta membawa pendekatan kelas dalam menganalisa semua isu yang menindas rakyat. Secara umum, beliau menekan kepentingan kelas kapitalis yang dijaga oleh pihak pemerintah dan langsung tidak menghormati hak dan kepentingan warga pekerja dan rakyat umum. Saudara Chon Kai membantu beliau dalam menterjemah ke bahasa Cina. Malah ucapan translasi Chon Kai ternyata memberi impak dan tepukan gemuruh dari majoriti rakyat Cina yang hadir. Kemudiannya, Saudara Lim Kit Siang dan Saudara Kulasegaran dari DAP memberi ucapan masing-masing.

Sebelum itu, satu rombongan dari kem kita mengiringi Dr Kumar mengedar risalah di pasar dan persekitaran Felda Lasah manakala kumpulan pemuda pula mengedar risalah di sekitar kumpulan kilang Belton.

Pada pagi ini satu laporan dibuat ke atas seorang pegawai dari Kementerian Penerangan Daerah Kuala Kangsar bernama En Jaafar Kamalludin (juga Pengerusi Cawangan MIC) yang telah memohon permit untuk mendirikan pentas dan mengadakan konsert pentas iaitu hanya 20 meter dari bilik gerakan PKR. Sebelum itu satu sidang akhbar diadakan mengenai isu ini untuk membongkarkan bagaimana jentera kerajaan disalahgunakan oleh BN dalam pilihanraya ini. Sebelah petang pula, rombongan dari kem kita mengiringi Dr Kumar mengedar risalah di Karai.

Pemuda Sosialis

No comments:

Post a Comment