-

-

Thursday, March 18, 2010

Kem Anak Muda PSM, Semenyih 2010


Kem anak muda PSM tahun ini diadakan di Sukida Resort, Semenyih dari 13-16hb Mac 2010. Seramai 52 orang termasuk kordinator Pemuda Sosialis dan komrad dari Sweeden menghadiri kem ini. Program ini merupakan program tahunan untuk Pemuda Sosialis PSM. Kordinasi kem dilakukan bersama oleh Sdr Bawani dan Sdr Santhana dari Pemuda Sosialis PSM.

Tema tahun ini ialah Kempen Pendidikan Percuma – satu analisa sosialis.Seperti biasa konsep pratikaliti (lawatan ke kampong masyarakat tertindas), teori ( ideologi sosialis) dan perancangan akan menjadi intipati kem.  Partisipasi dari anak muda semua cawangan PSM seluruh Malaysia (Sg Siput, Subang, Semenyih, Port Klang, Bangi, Kajang, Ampang, Johor) menghidupkan semangat solidariti dan perjuangan di kem ini.

Kem dimulakan dengan anak muda berkumpul di Stesen Komuter Kajang dan bertolak ke resort. Sesi pertama lebih kepada suai kenal dan ‘ice breaking’. Kahadiran hujan telah menundakan program lawatan ke kampong Orang Asal dan selepas makan malam, sesi ideologi pertama dimulakan oleh Sdr Karti, kordinator Pemuda Sosialis. Sesi bertajuk Sejarah Masyarakat Tertindas dan Kapitalisma ini adalah untuk mengenali siapa musuh kita dan siapa kawan kita. Sdr Karti juga telah menerangkan punca masyarakat tertindas di Malaysia ialah disebabkan oleh kaum majikan dan bukannya merupakan isu perkauman.

Sesi seterusnya bertajuk ‘Diskriminasi dan Agama’ yang diberikan oleh Komrad Sivaranjini dari PSM Klang dan CDC. Sdr Siva menekankan perasaan anti perkauman dengan memberikan penjelasan pratikaliti melalui bengkel dan mengesa anak muda supaya melihat semua masyarakat pelbagai kaum sebagai sahabat perjuangan dan melawan kaum tertindas (kapitalis).

Hari kedua dimulakan dengan lawatan ke Kg Sg Lalang, sebuah penempatan masyarakat Orang Asal di Semenyih. Lawatan ini bertujuan memberi pendedahan kepada peserta akan kehidupan masyarakat yang tertindas di Malaysia dan memberitahu semua liputan masyarakat tanpa mengira kaum ditindas oleh sebuah golongan penindas yang perlu ditentang. Semua peserta dapat mendekati masyarakat Orang Asli di sini dan menanyakan pelbagai soalan berkaitan kehidupan mereka. Sekembali ke kem, satu sesi bertajuk ‘Sistem pendidikan di Malaysia dan Negara Sosialis’ dibentangkan oleh Komrad Nithiya dari PSM Seremban. Sdr Nithiya memberi penjelasan bagaimana sistem pendidikan di Malaysia lebih jurus kepada keuntungan dan kepentingan orang kaya manakala di negara sosialis seperti Venezuela, sistem pendidikan mereka ialah percuma sehingga ke Universiti. Malah sistem pengangkutan dan makanan untuk anak muda yang belajar juga percuma di negara sosialis tersebut. Beliau mengajukan soalan mengapakan situasi ini berlaku?

Sesi seterunya pula dihangatkan dengan tema ‘debat ala Parlimen’ di mana Komrad Santhana mengajukan beberapa soalan dan dua kumpulan perlu berdebat untuk mempertahankan isu tersebut. Nampaknya, anak muda kita jauh lebih berhemah dan pandai dalam berhujah ala Parlimen berbanding segelintir Ahli Parlimen Malaysia yang mengeluarkan kata-kata jijik yang menghina segelintir kumpulan atau masyarakat.

Selepas makan malam, Komrad kita dari Sweeden membentangkan kerja-kerja anak muda kiri di negara mereka dan menekankan kepentingan ideologi dalam membentuk anak muda masa kini. Seterusnya, filem popular ‘Avatar’ ditayangkan melalui projektor untuk tatapan peserta. Filem Avatar dipilih kerana nilai sosial yang tinggi yang dibawa dalam file mini terutamanya perjuangan masyarakat tertindas melawan kuasa kapitalis yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

Hari Ketiga merupakan hari di mana  anak muda kem seharusnya mengambil bahagian dalam demonstrasi di hadapan Parlimen untuk menentang perlaksanaan cukai GST oleh kerajaan namun ianya ditundakan setelah bacaan bill GST ditunda oleh Perdana Menteri. Kem hari ini dimulakan oleh satu sesi oleh saudara Babu yang menerangkan pembinaan gerakan anak muda di Malaysia dan situasi masa kini. Beliau menerangkan bagaimana anak muda dijadikan produk untuk majikan dan bukannya untuk masyarakat. Seterusnya, peserta mengunjungi air terjun yang berdekatan untuk beristirehat. Selepas makan tengah hari, satu sesi mengenai pengenalan cukai GST diberikan oleh Komrad Sevan dari PSM Kajang. Sdr Sevan menerangkan keburukan yang akan dialami oleh rakyat Malaysia sekiranya cukai ini diimplimentasi di mana cukai koperat akan dimomokkan kepada rakyat jelata.  Pada tengahari pula, sesi melukis banner bertemakan cukai GST dimana para peserta mununjukkan bakat lukisan mereka. Persediaan untuk drama progresif juga diadakan di mana setiap kumpulan diberikan satu isu berkaitan pendidikan percuma dan peserta harus membuat satu drama berdasarkan isu tersebut. Peserta juga harus menggubah satu lagu progresif menggunakan irama music filem yang popular. Drama dan nyanyian dipersembahkan selepas makan malam dan ternyata para peserta mempunyai bakat semulajadi dalam seni drama dan nyanian progresif. Peserta juga disajikan dengan ayam bakar ‘barbeque’ dan tirai malam ditutup dengan tarian oleh peserta berlatarkan lagu-lagu filem.

Hari terakhir dimulakan dengan sesi oleh Sdr Bawani yang menekan Kempen Pendidikan Percuma dengan memberi analisa sosialis dan situasi yang berlaku di Malaysia. Kemudiannya, satu sesi bengkel dijalankan oleh setiap kumpulan mengikut cawangan untuk mencadangkan program tahunan berdasarkan kempen Pendidikan Percuma. Antara cadangan yang timbul ialah edaran risalah, promosi kempen di laman sosial dan web serta kelas bimbingan percuma untuk rakyat miskin. Sebelum beredar, satu evolusi keseluruhan kem telah diadakan dan rata-rata semua peserta berpuas hati dengan kem ini. Sebelum balik, satu lawatan ringkas ke memorial  kubur para pejuang kemerdekaan yang terletak di Nirvana Memorial, Semenyih. Para pejuang kiri telah diabadikan di memorial ini  untuk memperingati perjuangan tulen mereka menentang imperialis dan kaki bodek  penjajah. Lawatan ini untuk memberi satu tabik hormat kami kepada pejuang-pejuang tersebut.

Kem ini diharapkan untuk menjadi satu perjalanan dalam menyediakan satu masyarakat yang berani dan berjuang untuk kesaksamaan di bumi Malaysia. Gambar-gambar sekitar kem di http://picasaweb.google.com/sboyzss/KemAnakMudaSosialis2010Semenyih#


Hidup Rakyat

Salam Revolusi

Karthi
Pemuda Sosialis










1 comment:

  1. Pada pendapat saya, parti sosialis seharusnya tidak menyertai pakatan rakyat mahupun BN.Parti sosialis perlu menjadi entiti berkecuali.Masalah dia ideologi sosialis disalaherti dikalangan rakyat malaysia...dan Parti Sosialis perlu membuat rancangan untuk memenangi hati rakyat terutamanya dr golongan pekerja blue collar & petani.Saya benci melihat anak bangsa saya yg hanya tahu bekerja rajin tp ditindas oleh majikan yg tamak.Gaji bawah 1000 untuk golongan blue collar adalah satu penindasan kepada rakyat.

    ReplyDelete